ผลการจัดการเรียนการสอนแบบใช้เกม เพื่อเพิ่มผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาการสร้างเสริมสุขภาพจิตและการพยาบาลจิตเวชของนักศึกษาชั้นปีที่ 3 คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยสวนดุสิต
บทคัดย่อ :
บทคัดย่อ
บทนำ: การจัดการความเครียดที่เหมาะสมของนักศึกษาพยาบาลจะช่วยส่งเสริมให้นักศึกษาพยาบาลมีสุขภาพจิต
ที่ดี สามารถปรับตัวกับการเรียนรู้และการใช้ชีวิตได้อย่างมีความสุข
วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมกลุ่มบำาบัดตามแนวคิดการปรับความคิดและพฤติกรรมร่วมกับการฝึกสมาธิ
บำาบัดต่อความเครียดในนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 3
ระเบียบวิธีวิจัย: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง ชนิดกลุ่มเดียววัดก่อนและหลัง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาล
ชั้นปีที่ 3 คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยสวนดุสิต ภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2562 จำานวน 42 คน ที่ลงทะเบียน
เรียนวิชาการสร้างเสริมสุขภาพจิตและการพยาบาลจิตเวช กลุ่มตัวอย่างใช้วิธีสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ 1) โปรแกรมกลุ่ม
บำาบัดตามแนวคิดการปรับความคิดและพฤติกรรมร่วมกับการฝึกสมาธิบำาบัด 6 สัปดาห์ 2) แบบประเมินความเครียดของ
โรงพยาบาลสวนปรุง (SPST-20) เก็บรวบรวมข้อมูล 20 สัปดาห์ วิเคราะห์ข้อมูลส่วนบุคคล ด้วยสถิติเชิงพรรณนา
วิเคราะห์เปรียบเทียบความแตกต่างของคะแนนความเครียดของกลุ่มตัวอย่างก่อนและหลังการทดลอง โดยใช้สถิติ
paired sample t-test
ผลการวิจัย: คะแนนความเครียดของกลุ่มตัวอย่างที่เข้ารับโปรแกรมการปรับความคิดและพฤติกรรมร่วมกับการฝึก
สมาธิบำาบัด ก่อนเข้ารับโปรแกรมฯ มีค่าเฉลี่ย 57.06±13.36 หลังสิ้นสุดโปรแกรมฯทันที มีค่าเฉลี่ย 53.44±12.80 และ
หลังสิ้นสุดโปรแกรมฯ เดือนที่ 3 มีค่าเฉลี่ย 40.60±11.45 เมื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของคะแนนความเครียดของ
กลุ่มตัวอย่างทางสถิติ พบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนความเครียดหลังเข้ารับโปรแกรมฯ เดือนที่ 3 ตำ่ากว่าก่อนเข้ารับโปรแกรม
อย่างมีนัยสำาคัญทางสถิติ (p< .05)
สรุปผล: โปรแกรมการปรับความคิดและพฤติกรรมร่วมกับการฝึกสมาธิบำาบัด ช่วยลดความเครียดของนักศึกษา
พยาบาลชั้นปีที่ 3 ที่เรียนวิชาการสร้างเสริมสุขภาพจิตและการพยาบาลจิตเวชได้
ข้อเสนอแนะ: โปรแกรมการปรับความคิดและพฤติกรรมร่วมกับการฝึกสมาธิบำาบัด เป็นวิธีหนึ่งที่เหมาะสมในการ
จัดการความเครียดของนักศึกษาพยาบาล และสามารถนำาไปปรับใช้ในรายวิชาอื่น ๆ ได้
คำสำคัญ: ความเครียด การบำาบัดตามแนวคิดการปรับความคิดและพฤติกรรม สมาธิบำาบัด SKT 1
Abstract
Introduction: The optimal strategies of stress management among nursing students will improve
their mental health as well as enhance adaptive skills to promote happiness related to learning and
living.
Research objectives: To examine the effects of Group Cognitive Behavioral Therapy Program
combined with Meditation on stress among the third year nursing students studying in Mental Health
Promotion and Psychiatric nursing subject (course) at Faculty of Nursing, Suan Dusit University.
Research methodology: This study employed a one-group pretest–posttest quasi-experimental
design. Sample was the third-year nursing students, Faculty of Nursing, Suan Dusit University on
second-Semester of Academic Year 2019. A simple random sampling method was used to recruit
42 nursing students who enrolled in Mental Health Promotion and Psychiatric nursing subject (course)
into the study. Two experimental tools were used as the following. The first was a group therapy
program based on the concepts of cognitive behavioral modification and meditation therapy.
This consisted of 6 treatment sessions. The second was Stress Assessment Form of Suan-Prung Hospital
(SPST-20). Data were collected over 20 weeks. Personal data were analyzed using descriptive statistics.
In the experimental group, differences in stress scores at baseline and follow-up were analyzed
using paired sample t-test.
Results: At follow-up, average stress score before admission to the cognitive behavioral
program with immediate meditation therapy for nursing was 57.06±13.36. An average stress score
after entering program immediately was 53.44±12.80. And after third month of the program, average
stress score was 40.60±11.45. Comparing the differences of stress scores among the participants, the results showed that the average stress scores at 3 month follow-up were statistically significant
lower than at baseline (p< .05).
Conclusions: Cognitive Behavioral Therapy Program combined with Meditation decreases stress
among the third year nursing students studying in Mental Health Promotion and Psychiatric nursing
subject (course).
Implications: Cognitive Behavioral Therapy Program combined with Meditation is a suitable
method to manage stress and can be applied to other courses.
Keywords: stress, cognitive behavioral therapy, meditation technique SKT
ไฟล์แนบ
| กลับไปหน้างานวิจัย |