dusit_nurse@dusit.ac.th 0-2423-9460 0-2423-9466

ผลของการจัดการเรียนรู้ผ่านการปฏิบัติการสะท้อนคิดเกี่ยวกับการส่งเสริมการเลี้ยงลูกด้วยนมแม่โดยใช้สมุนไพรไทย ต่อพฤติกรรมการสะท้อนคิดของนักศึกษาพยาบาล


บทคัดย่อ :

                     

บทคัดย่อ

          การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบพฤติกรรมการสะท้อนคิดของนักศึกษาพยาบาล ก่อนและหลังการจัดการเรียนการสอนผ่านการสะท้อนคิด (2) เปรียบเทียบพฤติกรรมการสะท้อนคิดของนักศึกษาพยาบาล ก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนการสอน เกี่ยวกับการส่งเสริมการเลี้ยงลูกด้วยนมแม่โดยใช้สมุนไพรไทย โดยการส่งเสริมทักษะการสะท้อนคิดระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมของนักศึกษาที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนตามปกติ และ (3) ศึกษาความคิดเห็นต่อการเขียนบันทึกการเรียนรู้การปฏิบัติของนักศึกษาพยาบาล กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักศึกษาพยาบาล ชั้นปีที่ 3 คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยสวนดุสิต จำนวน 30 คน กลุ่มทดลอง 15 คน และกลุ่มควบคุม 15 คน เป็นการวิจัยกึ่งทดลองชนิดสองกลุ่มวัดก่อนและหลังการทดลอง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบประเมินพฤติกรรมสะท้อนคิด และแบบสอบถามความคิดเห็นต่อการเขียนบันทึกการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติแบบบรรยาย paired t-test และ independent t-test

          ผลการศึกษา พบว่า (1) ค่าเฉลี่ยของพฤติกรรมการสะท้อนคิดของกลุ่มทดลอง หลังจัดการเรียนรู้ผ่านการสะท้อนคิดสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ค่าเฉลี่ยพฤติกรรมการสะท้อนคิดหลังการทดลอง ของกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) ค่าเฉลี่ยความคิดเห็นเกี่ยวกับประโยชน์ของการเขียนบันทึกการเรียนรู้โดยรวมอยู่ในระดับดี ส่วนความคิดเห็นเกี่ยวกับอุปสรรคของการเขียนบันทึกการเรียนรู้โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ผลการศึกษาครั้งนี้ใช้เป็นข้อมูลในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ โดยผ่านการสะท้อนคิดสำหรับนักศึกษาพยาบาล

 

คำสำคัญ: การปฏิบัติการสะท้อนคิด สมุนไพรไทยส่งเสริมการเลี้ยงด้วยลูกนมแม่ พฤติกรรมการสะท้อนคิด

Abstract

          The research aimed to 1) compare reflective behaviors of nursing students before and after attending reflective learning process 2) compare reflective behaviors of nursing students on Breastfeeding Promotion using Thai Herbs before and after received the instructional management by promoting reflective thinking skills and regular teaching method, and 3) investigate nursing students’ opinions regarding the writing lesson learned reports from practicing. Samples were third-year 30 nursing students, faculty of nursing, Suan Dusit University. Samples were categorized into the experimental group and control group equally (N=15 in each group). This study was a quasi-experimental, two group pre-test, post-test design research. The research instruments were the reflective thinking behaviors scores and opinion about writing lessons learned practicing reports. Data were analyzed using frequency and percentage, mean, paired t-test and independent t-test.

          The results of the study showed that 1) In experimental group, after completing the reflective learning class, mean scores of reflective behaviors of nursing students were higher than baseline with statistical significance (p<0.05). 2) the reflective behaviors mean scores of nursing students who received the instructional management by promoting reflective skills were higher compared to the control group with statistical significance at 0.5, and 3) Mean score of opinions regarding benefits of writing lessons learned from practicing was at a good level. Besides, the obstacles of writing lessons learned from practicing were at a moderate level. The results of this study reflect the notable information to improve learning skill by using reflective practices skill learning among nursing students.

 

Keywords: Reflective practices, Breastfeeding using Thai herbs, Reflection Behavior

 


ไฟล์แนบ

        

ไม่พบไฟล์แนบ


กลับไปหน้างานวิจัย