การใช้ห้องเรียนกลับด้านพัฒนาผลการเรียนรู้และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน: บทบาทของผู้เรียนและผู้สอน
บทคัดย่อ :
บทคัดย่อ
การเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านเป็นแนวทางการสอนที่ช่วยให้ผู้เรียนเกิดพฤติกรรมการเรียนรู้อันพึงประสงค์ ด้วยหลักการ 3 ขั้นตอน ได้แก่ 1) พิจารณาเลือกเทคโนโลยีที่เหมาะสมเพื่อใช้การเรียนรู้ผ่านอุปกรณ์สื่อสาร 2) ใช้ประโยชน์จากเทคโนโลยีในการสื่อสาร เพื่อตอบข้อสงสัย ตั้งคำถาม หรือแจ้งให้ผู้เรียนสืบค้นในเรื่องที่ต้องการ และ 3) ใช้เวลาในห้องเรียน ส่งเสริมความเข้าใจผ่านกิจกรรม การอภิปราย วิเคราะห์ วิพากษ์วิจารณ์ และอธิบายสาระสำคัญเพิ่มเติม ผู้สอนใช้องค์ประกอบ 4 ด้านหมุนเวียนเป็นระบบอย่างต่อเนื่อง คือ 1) การกำหนดยุทธวิธีเพิ่มพูนประสบการณ์ ครูผู้สอนเป็นผู้ชี้แนะวิธีการเรียนรู้ให้กับผู้เรียนผ่านเกม สถานการณ์จำลอง สื่อปฏิสัมพันธ์ การทดลอง หรือการวิจัย 2) การสืบค้นเพื่อให้เกิดมโนทัศน์รวบยอด ครูสนับสนุนส่งเสริมให้ผู้เรียนสืบค้นข้อมูลจากฐานข้อมูลที่ทันสมัยและน่าเชื่อถือ 3) การสร้างองค์ความรู้อย่างมีความหมาย ผู้เรียนเป็นผู้บูรณาการสร้างทักษะองค์ความรู้จากสื่อที่ได้รับจากการเรียนรู้ด้วยตนเองผ่านการสะท้อนคิดและการชี้แนะ และ 4) การสาธิตและประยุกต์ใช้ ผู้สอนสามารถสร้างสรรค์และส่งเสริมการเรียนรู้โดยใช้ความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีตอบสนองกับผู้เรียนได้มากยิ่งขึ้น ประกอบกับการแพร่ระบาดของสถานการณ์โควิด-19 การเรียนรู้ห้องเรียนกลับด้านจะช่วยลดการเรียนในห้องเรียน ช่วยให้มีการเว้นระยะห่างทางสังคม ลดการรวมกลุ่ม และเพิ่มการพูดคุยกันผ่านทางสื่อออนไลน์มากขึ้น ช่วยพัฒนาทักษะและทัศนคติการเรียนรู้ด้วยตนเอง เกิดความพึงพอใจในการเรียน และพัฒนาผลลัพธ์การเรียนรู้และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนได้
Abstract
The flipped classroom approach is a teaching method that fosters meaningful learning behaviors among students through a three-step principle. First, educators select appropriate technologies for learning using communication devices. Second, they leverage technology to communicate, answer queries, pose questions, or prompt students to explore desired topics. Third, classroom time is utilized to enhance comprehension through activities, discussions, analysis, interpretation, and supplementary explanations of essential content. Teachers utilize a continuous and cyclical system encompassing four interconnected components. Firstly, "Experiential Engagement" involves teachers guiding students in learning methods through games, simulations, interactive media, experiments, or research. Secondly, "Concept Exploration" encourages learners to explore up-to-date and credible information through research. Thirdly, "Meaning Making" empowers students to construct knowledge skills from self-directed learning, encouraging reflection and guidance. Lastly, "Demonstration & Application" allows instructors to creatively and progressively foster learning by utilizing advanced technological approaches that cater to individual learners' needs. Moreover, amid the COVID-19 pandemic, the flipped classroom approach aids in reducing in-person classroom learning, promoting social distancing, reducing group gatherings, and increasing online communication. It helps develop self-learning skills and attitudes, boosts satisfaction with the learning process, and enhances learning outcomes and learning efficacy.
ไฟล์แนบ
กลับไปหน้างานวิจัย |